maandag 29 maart 2010

bibliothecaris van de toekomst

"Opleidingsbehoefte van de noordelijke openbare bibliotheken" lees ik. Het blijkt een afstudeeropdracht van een student Informatiedienstverlening- en Management te zijn. De probleemstelling luidt: "Welk HBO-opleidingsaanbod zou IDM Groningen / Hanzehogeschool in potentie kunnen verzorgen voor de (nieuwe) medewerkers binnen de openbare bibliotheken in de drie noordelijke provincies van Nederland". De door het werkveld geformuleerde competenties vragen de toekomstige bibliothecaris de beruchte duizendpoot te worden. Helaas schenken bibliotheken structureel weinig aandacht aan het bijscholen van de "oude" Hbo'ers en hetzelfde lijkt op te gaan voor de opleiding van de "nieuwe" Hbo'ers. Door het lezen van deze scriptie voel ik me alsnog in de kou gezet door de openbare bibliotheekwereld - die hun medewerkers niet tijdig en niet op niveau laten bijscholen - èn door de opleiding als grote afwezige in de afgelopen tientallen jaren. De vraag of er wel toekomstige werknemers c.q. studenten te vinden zijn die deze - niet zo goed betaalde - baan ambiëren ontbreekt geheel in de scriptie. Persoonlijk ben ik trouwens overtuigd dat innovatief zijn eerder een karaktertrek is dan aangeleerd gedrag. Het is zelfs wenselijk dat het een karaktertrek is, want aangeleerd gedrag kan gemakkelijk veranderen. Mijn stelling is dat innovatief zijn niet voorbehouden is aan jonge mensen en dat het altijd loont om te investeren in je medewerkers. Wat me brengt bij de vraag wat in de scriptie toch bedoeld wordt met de uitdrukking "professionele amateurs"?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten