zaterdag 16 januari 2010
eDing 10: repositories
Hogescholen profileren zich steeds meer als kennisinstellingen. Er wordt door studenten, docenten en lectoren veel waardevols geschreven. Helaas wordt dat nog te weinig onderkend en daardoor ook te weinig digitaal gepubliceerd. Is niet-gedeelde kennis eigenlijk geen onbekende kennis? Als dat klopt, is het dan niet zonde van het vele werk dat verzet wordt voor het het vergaren van kennis, die vervolgens niet gepubliceerd wordt? Natuurlijk weet ik dat de kans aanwezig is dat het bedrijf waar de student stage heeft gelopen iets met de kennis doet en dat de HBO-Kennisbank de mogelijkheid biedt bachelor- en masterscripties, publicaties van medewerkers, onderzoeksresultaten van lectoraten, leermiddelen van docenten enz. wereldwijd te publiceren. De HBO-kennisbank fungeert als een soort etalage voor de producten van de deelnemende hogescholen. In de praktijk ervaar ik helaas dat te veel opleidingen dit niet zo zien. Men ziet meer beren dan kansen op de weg. Op de HBO-kennisbank kun je trouwens zoeken door een zoekterm in te tikken, eventueel gecombineerd met de Booleaanse operatoren als AND, OR en NOT. Op het resultaat kun je filters toepassen als hogeschool, auteur, soort object, trefwoorden, jaar en taal. Een RSS-feed op interessante onderwerpen behoort tot de mogelijkheden. Op de HBO-kennisbank is een verwijzing naar repositories als Narcis - voor wetenschappelijk onderwijs - en LOREnet - voor het delen van leermiddelen - opgenomen. Een andere repository is lectoren over praktijkgericht onderzoek. Een overzichtje van repositories vind je hier
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Het HBO ziet de HBO kennisbank als de manier om kennis te delen en blijft daarbij steken in het oude kennismanagement: Stop alles in een databank en misschien komt er dan later wel iemand langs die het gaat gebruiken. Of niet.
BeantwoordenVerwijderenOfwel, wij vragen docenten en onderzoekers hun kennis actief te delen zonder publiek en context. Dat werkt dus niet.
Mensen willen zien dat hun kennis gebruikt wordt, zichzelf profileren en status ontlenen aan het gebruik van hun materiaal. Daarbij richt de HBO kennisbank zich ook nog uitsluitend op documenten, terwijl kennis tussen je oren zit.
Web 2.0 kan een bijdrage spelen in het delen van de kennis. Door het bijhouden van een blog, twitter en/of wiki's worden gemeenschappen gevormd waar kennis tijdens het werk wordt gedeeld. Deze gemeenschappen zijn transparant en voor een ieder toegankelijk en kunnen eenvoudig aan elkaar worden gekoppeld. De gebruiker komt daarbij centraal te staan. En is dat nu net niet waar het allemaal om draait ?
van de mogelijkheden van web 2.0 maak ik zelf graag gebruik, dus ik zie daarin zeker een rol weggelegd voor het vergaren en delen van kennis. Een mogelijke valkuil vind ik wel dat men geneigd is het netwerk als doel te zien en niet als een middel dat ingezet kan worden. Waarschijnlijk vind jij dat geen echt probleem, want ik vermoed dat voor jou het uiteindelijke resultaat niet in de vorm van een document gepubliceerd hoeft te worden? Helaas merk ik nog weinig van het gebruik van bijv. wiki’s binnen het HBO. Ligt dat aan mij?
BeantwoordenVerwijderen