zaterdag 18 april 2009

ScienceRoll

Dinsdag heb ik een afspraak met een studente Verpleegkunde. Ze loopt stage en gaat een cursus "Informatie zoeken" geven aan haar collega's. De studente heeft onze hulp gevraagd vanwege de cursus Informatievaardigheden die ze vorig jaar gevolgd heeft. Geweldig dat ze aan ons gedacht heeft. Helaas beschikt haar stageadres over geen enkele databank en dus zoek ik naar goede websites. Het bekendste voorbeeld van een goede medische zoekmachine is natuurlijk PubMed en ook Trip's database is goed. Verder heb ik MedNar gekozen en vanmorgen ondekte ik ScienceRoll Medical Search. Hun doel is het creëren van een zoekmachine voor de medische wereld. Je kunt kiezen in welke van de 23 databases je wel of niet wilt zoeken. De databases zijn verdeeld in vier categorieën (Basic Health Information, Drugs, Organizations en Research Information) en het zoeken levert snel resultaat met als extra een geclusterd overzicht van onderwerpen. Verder kun je kiezen voor een weergave naar relevantie of naar actualiteit. Een Nederlandse zoekmachine in opkomst is MediGO. Natuurlijk verwijs ik ook naar de HBO-kennisbank en Google Scholar. Als woordenboek kunnen we Stedman's gebruiken. Om uit te zoeken waar artikelen gevonden kunnen worden, hebben we de - good old - catalogus nodig. Misschien kiezen we voor WorldCat? Realiseren gebruikers zich de vele overeenkomsten tussen het internet en de bibliotheek wel? De rollen zijn wel omgekeerd. De bibliotheek leert nu van bijv. Google

Geen opmerkingen:

Een reactie posten