In de eerste plaats wil ik graag zeggen dat ik geniet van mijn ontdekkingsreis door web 2.0. Ik houd me bezig met dingen die ik anders niet snel opgepakt zou hebben. Een eigen weblog? Ik denk het niet! RSS feeds? Bewijs maar dat ze beter werken dan mijn favorieten! Plaatjes bewerken? Leuk voor kinderen! Maar nu natuurlijk de vraag hoe relevant is dit alles voor de bibliotheek? Hoe kun je web 2.0 inzetten om je dienstverlening te verbeteren?
- weblogs bieden kansen om interactief met de klanten te communiceren. Liever meerdere blogs over verschillende onderwerpen dan een – te – algemene. Een interne blog lijkt me weinig kans van slagen te hebben.
- aanwinstenlijsten kennen we niet, maar zouden zeker in een behoefte voorzien. Natuurlijk met RSS feeds. Ook aan de activiteiten moet een feed geplakt worden.
- foto’s worden nu weinig ingezet als middel om klanten te bereiken. De gelegenheid bieden om foto’s - en verhalen - over de regio in te sturen en deze op te slaan in een soort archief lijkt me een leuk idee. Misschien zelfs een Forum te starten over Noordoost, waarbij mensen elkaar kunnen helpen bij het vinden van informatie.
Concluderend: web 2.0 moet geen doel zijn, maar kan wel een belangrijk middel vormen om de dienstverlening te verbeteren
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Wat mooi dat je zo van je ontdekkingsreis geniet!! Je hebt leuke ideeën..
BeantwoordenVerwijderen